پس از موفقیت نسخههای قبلی مسابقه جهانی جهانگردی غذا، سازمان جهانی گردشگری UNWTO با همکاری مرکز آشپزی باسک، سومین مسابقه جهانی استارتآپهای گردشگری غذا را راهاندازی کرد.
به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، هدف از برگزاری این رقابت شناسایی چالشها و طرح ها و همچنین تسریع در خلق نوآوریهایی است که میتوانند بخش گردشگری غذا را در آینده نزدیک متحول کنند.
گردشگری به عنوان محرک رشد اقتصادی فراگیر و پایدار، بخش فرابخشی با تأثیر بالا در ارتقاء رفاه اجتماعی با هدف تسریع در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.
با رشد مداوم در دهه گذشته، گردشگری تقریباً از هر 10 شغل، یک شغل ایجاد میکند و 2/10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل میدهد. گردشگری غذا یا گردشگری آشپزی، حول سفرهای تجربی سازماندهی میشود و به عنوان بخشی از ذات ارزشهای اخلاقی و پایدار مربوط به قلمرو، میراث، فرهنگ محلی، محصولات محلی، اعتبار، سنت یا تکنیکهای آشپزی در سطح محلی، منطقهای یا ملی را در بر میگیرد.
در فراخوان این مسابقات جهانی آمده است:
"تأثیر خوراک شناسی در سفر و تقاضای فزاینده برای گردشگری غذا، آن را به یکی از بخشهایی با بیشترین فرصتهای توسعه تبدیل کرده است که توجه روزافزون دولتها را به خود جلب میکند. گردشگری غذا به یکی از پویاترین و خلاق ترین بخشهای گردشگری تبدیل شده و در عین حال به عنوان عنصری خلاق با تأثیر بالا در ارتقاء و توسعه پایدار در سطح منطقهای و محلی شناخته میشود.
گردشگری خوراک شناسی، کارآفرینی و تولید شرکت ها و سازمانهای جدیدی را تحریک میکند که سایر صنایع را تحت تأثیر قرار میدهند و ارزشهایی مانند:
• پایداری مبتنی بر حفظ تعادل بین رشد اقتصادی، فرهنگی و میراث غذایی
• کیفیت ابتکارات از تولید تا تجربه در طول کل زنجیره ارزش گردشگری
• ارتباط معتبر و روایتی منسجم از پیشنهادات غذایی با مشارکت همه ذینفعان از سرآشپزها گرفته تا رسانهها
• همکاری بین همه بازیگران در کل زنجیره ارزش بخش غذا و گردشگری
• اعتبار بخشی با برجسته کردن میراث فرهنگی، محصولات محلی و ارزش های فرهنگی
• گردشگری غذایی به خودی خود محرکی برای خلاقیت، نوآوری و رشد پایدار است
فنآوری نوین: استارتآپهایی که در حال توسعه و ترویج یک استارتآپ با مؤلفههای فنآوری بالا برای ارائه راهحلها یا خدمات جدید مرتبط با بخش گردشگری غذا هستند.
تاثیر محلی: استارتآپهایی که در حال توسعه و ترویج پروژهای با مؤلفه بالایی از تحول و بهبود اجتماعی در حوزه اجرای آن هستند و به بخش گردشگری غذایی مربوط میشوند.
پایداری و ضایعات: استارتآپهایی که در حال توسعه و ترویج پروژهای با مولفه بالایی از پایداری و یا مدیریت ضایعات غذایی مرتبط با تأثیرات ایجاد شده توسط گردشگران هستند.
فواید
• راهنمایی توسط سازمان جهانی گردشگری UNWTO و شرکای برتر
• پشتیبانی مناسب برای استارتآپ شما
• ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری
• شکل دهی بخشی از شبکه نوآوری سازمان جهانی گردشگری UNWTO
• فرصتهای بورسیه برای آموشگاه آنلاین گردشگری
• فرصتی برای ارائه استارتآپ خود در هفتمین مجمع گردشگری خوراک سازمان جهانی گردشگری (نارا، ژاپن ژوئن 2022)
• فرصت استفاده از فضا و امکانات لابراتور دیجیتالی غذا به مدت 6 ماه
• حضور به عنوان یک شرکت فینالیست در نسخه مربوط به رویداد آشپزی
• فرصت شرکت در طرح پیشرفته انجمن دیجیتال GOE به مدت 6 ماه (که اولین انجمن دیجیتالی در بخش غذا و خوراک 360 درجه است)
تقویم
راه اندازی: 1 نوامبر 2021
مهلت شرکت: 28 فوریه 2022
اعلام استارت آپ در پلتفورم آنلاین: 1 آوریل 2022
اعلام برندگان و جلسه ارائه: می 2022