از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی انجام شد

صدور بیش از 46 هزار گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در سال جاری

1400/9/21 - 11:25

مرکز صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از آغاز سال 1400 تا پایان آبان ماه، بیش از 46 هزار قطعه گواهی‌نامه رانندگی بین المللی صادر کرده است.

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، در بازه زمانی آغاز فروردین تا پایان آبان سال جاری، 37 هزار و 105 نفر مجوز رانندگی بین‌المللی با خودرو یا موتورسیکلت با اعتبار یک سال، یک هزار و 544 نفر مجوز بین‌المللی خودرو و موتور یک ساله و 7 هزار و 746 متقاضی هم مجوز رانندگی بین‌المللی فقط خودرو یا فقط موتورسیکلت با اعتبار سه سال دریافت کرده‌اند.

همچنین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای 32 هزار و 245 دستگاه وسیله نقلیه، دفترچه مالکیت بین‌المللی صادر و به بیش از 9 هزار خودرو و 6 دستگاه موتورسیکلت پلاک ترانزیت برای خروج موقت از مرز کشورمان ارائه کرده است.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان نماینده رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) تنها مرجع صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در ایران به‌شمار می‌رود. از این رو و با استناد به عضویت در کنوانسیون‌های بین‌‌المللی 1949 ژنو و 1968 وین، همچنین به موجب اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو دولت جمهوری اسلامی ایران، گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی و دیگر مدارک بین‌المللی خودرو و موتورسیکلت در ایران تنها توسط کانون صادر می‌شود.

مجوز رانندگی بین‌المللی با اعتبار یک سال یا سه سال، دفترچه مالکیت بین‌المللی وسیله نقلیه، پلاک ترانزیت خودرو و موتور سیکلت، صدور یا تمدید دفترچه عبور گمرکی (کارنه دوپاساژ) و کارت عضویت بین‌المللی علامت‌های CD و IR، خدماتی است که از سوی دفاتر مستقیم و نمایندگی‌های مجاز حوزه صدور اسناد بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور ارائه می‌شود.

با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و در راستای تحقق شعار در خانه بمانیم از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی شرایطی فراهم شد تا هموطنان بدون نیاز به تردد در مکان‌های عمومی بتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. از جمله مهمترین این اقدامات می‌توان به توسعه و گسترش  ارائه خدمات غیر حضوری  بر بستر سامانه آنلاین، پاسخگویی 24 ساعته به متقاضیان، ایجاد زیر ساخت برای صدور اینترنتی اسناد ترانزیت برای خودروهای سواری، ایجاد دفتر صدور اسناد در شهرک آزمایش و تسریع در ارائه مجوز به متقاضیانِ ایجاد نمایندگی در محل ها و شهرهای فاقد نمایندگی، اشاره کرد.

علاوه بر این درخواست کنندگان با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی https://idp.taci.ir می‌توانند بدون نیاز به حضور در دفاتر و نمایندگی‌ها، برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی اقدام کنند.

متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی توجه داشته باشند که وظیفه ارائه گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو در ایران، بر عهده كانون جهانگردي و اتومبيلراني است و مدارک صادر شده از سوی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد وجاهت قانونی خواهد بود.

نام و مشخصات تمامی دفاتر مستقیم و نمایندگی‌های مجاز صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران و سایر استان‌ها در بخش زیر منوی صدور اسناد در نشانی اینترنتی https://www.taci.ir قابل مشاهده است.