وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تزریق ۷هزارمیلیارد تومانی جدا از بودجه مصوب به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد و آن را برگ زرینی در کارنامه این وزارتخانه دانست.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، جلسه ارائه گزارش عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون توسعه مدیریت و منابع و مدیران این معاونت بعدظهر روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد. 

دکتر علی اصغر مونسان در این جلسه از اقدامات انجام شده در معاونت توسعه مدیریت و منابع ابراز رضایت کرد و گفت: «من با تک تک مدیران این معاونت در ارتباط بودم و مدیران عملگرا و متخصصی در حوزه‌های مربوطه مشغول به کار هستند.» 

او این معاونت را پشتیبان کننده سایر حوزه‌ها عنوان کرد و افزود: «اگر این معاونت به خوبی دیگر حوزه‌ها را پشتیبانی نکند آن‌ها نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و بستر وزارتخانه روی این معاونت متمرکز است.» 

مسیر آینده مشخص و ریل‌گذاری انجام شده است

دکتر مونسان با اشاره به اینکه هرآنچه در توانمان بود را طی این مدت چهارساله انجام دادیم، افزود: «در سخت‌ترین شرایط کشور به بهترین شکل ممکن اوضاع را اداره کردیم و حوزه وزارتخانه ما که عموما جدی گرفته نمی‌شد را تا سطحی بالا آوردیم که امروز در دولت نقش آفرین هستیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه ریل‌گذاری خوبی در وزارتخانه صورت گرفته است افزود: «در ابتدا برنامه‌ای وجود نداشت و اقدامات در راستای یک هدف مشخص انجام نمی‌شد، اما امروز با هم افزایی و اقدامات صورت گرفته مسیر آینده مشخص شده است.» 

نتایجحساب‌هایاقماریگردشگرینقشاینحوزه را نمایانمی‌کند

دکتر مونسان همچنین به ایجاد حساب اقماری گردشگری و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: «طی یک سال و نیم گذشته داده‌های مربوط به گردشگری جمع آوری و وارد فاز اجرایی شده‌ایم که تا پایان امسال حساب‌های اقماری ارائه و نقش گردشگری در اقتصاد کشور مشخص خواهد شد.» 

او همچنین به تزریق ۷هزارمیلیارد تومانی به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: «طی این مدت با وجود فشارهای اقتصادی دولت به غیر از بودجه مصوب دولتی، توانستیم ۳هزارمیلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، هزار میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی، ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوط به کرونا همچنین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سایر منابع و بانک‌ها به این دو حوزه تزریق کنیم که برگ زرینی برای وزارتخانه محسوب می‌شود.» 

او ابراز امیدواری کرد که در آینده این وزارتخانه و حوزه‌های مربوط به آن نقش آفرینی بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد و جدی‌تر گرفته شود. 

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و منابع با تشکر از دکتر مونسان برای وقتی که در اختیار این معاونت برای ارائه عملکرد چهارساله‌اش گذاشته است، بیان کرد: «تمام تلاش ما در این مدت انجام وظایف بود و با توصیه‌های شما سعی کردیم ماموریت خود یعنی پشتیبانی از حوزه‌های تخصصی را به نحو احسن انجام دهیم.» 

او با اشاره به آرامش به وجود آمده در وزارتخانه تصریح کرد: «امروز خوشحالیم که به دور از نگاه‌های غرض‌ورزانه و قضاوت‌های شخصی توانستیم رضایت نسبی را بین همکارانمان در وزارتخانه ایجاد کنیم.» 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بهبود شرایط حوزه رفاه و معیشت پرسنل اشاره کرد و گفت: «این شرایط به واسطه دغدغه و پیگیری‌هایی جنابعالی محقق شد و امروز این وزارتخانه از جایگاه خوبی میان سایر دستگاه‌ها مثل سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه برخوردار است و تعامل خوبی با صندوق توسعه ملی، بانک‌ها صندوق کارآفرینی امید دارد.» 

ایجاد ۹ سامانه و سیستم جامع منابع انسانی

رضا خدایار مدیرکل توسعه منابع انسانی و تحول اداری به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۹ سامانه در این معاونت طی چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: «زیرساخت‌های ۳ سامانه نیز آماده شده و آماده بهره‌برداری است. همچنین سیستم جامع منابع انسانی که در گذشته وجود نداشت و صدور احکام بیش از دو ماه زمان نیاز داشت، اما این سیستم طی این مدت ایجاد شد و در حال حاضر تمامی احکام بدون دخالت نیروی انسانی و در سریع‌ترین زمان و به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.» 

او آموزش و پرورش استعدادها را یکی دیگر از دستاوردهای این معاونت عنوان و در ادامه به تعداد کارکنان وزارتخانه به تفکیک وضعیت همکاری، وضعیت تحصیلی پرسنل اشاره کرد. 

ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور

به گفته خدایار در طول این مدت ۳۲۲ نفر به کانون‌های ارزیابی شایستگی عمومی مدیران حرفه‌ای معرفی و ۲۰۸ نفر پذیرفته شدند. ۹۲ نفر نتوانستند رتبه قبولی را کسب کنند و ۲۲ نفر نیز مشروط شدند. 

او همچنین در ارتباط با عملکرد کمیته سرمایه انسانی و انتصاب مدیران حرفه‌ای به ارائه آمار پرداخت که بر این اساس در مجموع ۳۵۷ مدیرکل، رئیس اداره و معاون مدیرکل منتصب شده طی این مدت تنها ۱۸ نفر از خارج وزارتخانه جذب و مابقی از داخل وزارتخانه انتخاب شدند.

 ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور با تدوین نظامنامه آموزشی و هشت دستورالعمل و شیوه نامه اداری همچنین برگزاری ۱۰۹ دوره حضوری و ۱۱۰ دوره مجازی از دیگر اشارات خدایار در این جلسه بود. 

راه اندازی سیستم حواله الکترونیکی و فروش بلیت الکترونیک

فرشته بالایی صومعه ذیحساب و مدیرکل امور مالی و درآمد به بیانیه صندوق بین المللی پول برای کشورهای عضو در خصوص شفاف‌سازی عملکرد دول عضو اشاره کرد و گفت: «از سال ۸۰ بسترسازی در کشور آماده و از سال ۹۴ اجرایی شد که در این مسیر نظام بودجه ریزی عمومی به استاندارهای حسابداری دولتی برای اولین بار در کشور ثبت و در دستگاه‌ها اجرایی شد.» 

او افزود: «در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز بخش مهمی از این تحولات ایجاد نشده بود از جمله راه اندازی سیستم حواله الکترونیکی که با همکاری دکتر خیاطیان این مهم ظرف یک ماه انجام شد.» 

مدیریت منابع در راستای تحقق اهداف وزارتخانه، راه اندازی کمیته تخصیص، ایجاد انظباط مالی، ثبت مطالبات و بدی‌های دولت برای وزارت متبوع در سامانه سماد، سامان بخشی در واریز به موقع اسناد مالی همچنین فروش بلیت‌های الکترونیکی و افزایش درآمد چشم گیر از دیگر مواردی بود که او در گزارش ارائه کرد. 

از هرس درختان سعدآباد پس از ۲۰ سال تا تعبیه پنل خورشیدی برای تامین برق مصرفی

در ادامه علیرضا محمودی آشتیانی مدیرکل پشتیبانی و رفاه در راستای کارهای صورت گرفته گزارشی را ارائه کرد. 
بهبود شرایط پرسنل، بهسازی و مناسب‌سازی محیط وزارتخانه برای تکریم جانبازان و معلولان، ایجاد فضای ورزشی در راستای سلامت پرسنل، تعبیه پنل‌های خورشیدی برای تامین ۱۰ درصدی برق مصرفی روزانه وزارتخانه، بهبود وضعیت فضاهای اداری در راستای تکریم ارباب رجوع، مرمت و بازسازی ساحتمان چهره‌های ماندگار، هرس درختان سعدآباد پس از ۲۰ سال، راه اندازی سامانه قراردادها برای ایجاد امکان نظارت سیستمی در تمامی قراردادهای وزارتخانه، اخذ مجوز و راه اندازی سامانه جامع ارتباط مردمی ۰۹۶۶۲ از جمله مواردی بود که او در این گزارش به آن‌ها اشاره کرد. 

بلوغ وزارتخانه در حوزه الکترونیک، فناوری و اطلاعات
علیرضا طالبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی به تدوین فرآیندها اشاره کرد و افزود: «طی این مدت ۳۸۷ فرآیند را تدوین و اولویت‌بندی کردیم. همچنین در حال حاضر ۴۸ سامانه در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی شده است.» 

او همچنین به صدور الکترونیک احکام تمام پرسنل و بلوغ الکترونیک وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «در چهار سال اخیر وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه الکترونیک جزو دستگاه‌های برتر شناخته شده است.» 

به گفته مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی با شیوع ویروس کرونا به این دلیل که زیرساخت ویدئو کنفرانس وزارتخانه از سال ۸۹ پایه‌ریزی شده بود در کمترین زمان تمام استان‌ها تجهیز شدند و در سال گذشته ۲۸۰ جلسه به صورت وبینار برگزار شد که این موضوع نشان دهنده رشد و بلوغ فناوری اطلاعات در وزارتخانه است. 

طالبی همچنین به پشتیبانی از ۳۷ سامانه راه‌اندازی شده در سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: «در توسعه مراکز مجهز به سامانه بلیت الکترونیک نیز ۷۰ نقطه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۱۷۸ نقطه در سال ۹۹ تجهیز شدند.» 

توسعه سامانه‌های موجود، بررسی سامانه‌های جدید به منظور تحویل نهایی به وزارتخانه، اتصال سامانه‌های وزارتخانه به داشبورد مدیریتی، برقراری وب سرویس‌های برون دستگاهی و اشتراک‌گذاری اطلاعات وزارتخانه با سایر دستگاه‌های اجرایی، صرفه جویی ۴ میلیارد تومانی با استفاده از ویدئو کنفرانس، راه اندازی مرکز داده وزارتخانه، بالا بردن ضریب امنیت سامانه‌ها و سیستم حفاظت الکترونیک از دیگر نکات مورد اشاره او در این جلسه بود.

 رشد ۱۵۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و ۵۸ درصدی اعتبارات تملکی 

حسین رازقی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه کل اعتبارات ابلاغی وزارتخانه را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان و آماری را در خصوص اعتبارات تملک دارایی و هزینه‌ای وزارتخانه ارائه کرد. 

او همچنین در خصوص عملکرد منابع درآمدی وزارتخانه طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ گفت: «در سال ۹۶ میزان منابع درآمدی وزارتخانه ۸۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا به ۹۴ میلیارد تومان رسید. در صورتی که این روند ادامه پیدا می‌کرد شاهد رشد صعودی در این حوزه بودیم که با شیوع کرونا در سال ۹۹ موفق به جذب ۸۷ میلیارد تومان شدیم.» 

رشد ۱۵۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و ۵۸ درصدی اعتبارات تملکی، ایجاد سه ردیف درآمدی جدید، ایجاد ۵ طرح جدید تملکی، ایجاد ردیف درآمدی بابت اخذ کمک بلاعوض با عنوان کمک‌های بلاعوض، ایجاد ردیف اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای با عنوان ایجاد و راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی با رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان، بیمه هنرمندان صنایع دستی، تشکیل شورای پژوهشی، همگام‌سازی نظام آماری و سالنامه آماری از دیگر نکات مورد اشاره رازقی بود. 

۲۵۲۷ پروژه در حال اجرا/ ۲۱۲ پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد

در ادامه محمدحسین عسگرپور مدیرکل دفتر تسهیلات و کارآفرینی به ۲۵۲۷ پروژه در حال اجرا با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: «با اجرای تمام این پروژه‌ها برای ۱۰۶ هزار و ۲۵۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود که از این تعداد ۲۱۲ پروژه بالای ۹۰ درصد و ۳۷۶ پروژه بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.» 

به گفته او از محل صندوق توسعه ملی ۳هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت و در اشتغال روستایی نیز ۱۱۰۰میلیارد تومان به بیش از ۱۶ هزار نفر پرداخت شده است. 

عسگرپور در خصوص کمک‌های فنی اعتباری گفت: «در راستای ایجاد و تثبیت اشتغال بیش از ۲۶ میلیارد تومان کمک‌های فنی اعتباری به صورت بلاعوض پرداخت شده است.» 

او همچنین به برگزاری نشست‌های تخصصی با روسای صندوق توسعه ملی و مدیران عامل و اعتباری بانک‌های طرف قرارداد اشاره کرد. 

به گفته مدیرکل دفتر تسهیلات و کارآفرینی در خصوص واگذاری‌ها نیز ۴۳ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۹ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است. 

طالبی در پایان به چهاردهمین جشنواره انتخاب کارآفرین برتر اشاره کرد و گفت: «تا کنون ۲۹۷ نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند و متقاضیان تا ۱۰ مردادماه وقت دارند که البته مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد.» 

در پایان دکتر مونسان به پاس قدردانی از این همکاری چهارساله تقدیرنامه‌هایی را به حاضران در سالن اهدا کرد.