مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تأکید کرد:

صدور مجوز عبور گمرکی ویژه خودروهای گردشگران خارجی، راهی برای توسعه روابط گردشگری

1403/7/8 - 12:38

​محمد حسین صوفی: توسعه روابط گردشگری با دیگر کشورها وابسته به امکانات مادی و معنوی، ایجاد تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب از جمله هتل‌ها، مراکز اقامتی، جاده‌ها، خطوط ریلی و هوایی و در کنار این‌ها ایجاد زمینه‌های لازم برای تردد سهل و روان خودروهای گردشگران در کشور است.

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، صدور مجوز عبور گمرکی ویژه گردشگران ارمنستانی روز شنبه هفتم مهر ماه ۱۴۰۳ همزمان با هفته گردشگری، در مراسمی با عنوان افتتاح همزمان 167 پروژه گردشگری در هفته گردشگری با حضور رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری، علی دارابی معاون میراث فرهنگی، محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و جمعی از مدیران، فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشور در هتل رشیدیه تهران برگزار شد.

محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این مراسم از گردشگری به عنوان یکی از راه‌های گسترش و تقویت تبادلات و تعاملات فرهنگی یاد کرد و گفت: مقوله‌ای که امروزه به عنوان دیپلماسی گردشگری از آن یاد می‌شود، نوعی از گردشگری با ابعاد گوناگون در سطح جهان است.

او افزود: هدف از گردشگری، بهبود و رونق اقتصادی در کنار اهداف فرهنگی است. هدف ما هم معرفی ایرانی زیبا، فرهنگی، باشکوه و متمدن همراه با ظرفیت‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و در عین حال جذب گردشگران خارجی به‌منظور شناخت واقعیت‌های ایران در نهایتِ تعامل با کشورهای جهان به دور از جنجال‌های سیاسی و رسانه‌ای است.

صوفی با بیان اینکه برای تحقق این اهداف نیازمند حرکت بر مدار دیپلماسی گردشگری و بهره‌مندی هوشمندانه از فرصت‌های گردشگری هستیم، اظهار داشت: به صورت خاص درباره کشور ارمنستان باید گفت، از اسناد تاریخی چنین برمی‌آید که روابط بین دو کشور، دارای تاریخی چندهزار ساله است و پیوندی عمیق میان آنها ایجاد شده که ریشه‌ای بس محکم در مراودات فرهنگی دارد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی یادآور شد: در این راستا هم‌زیستی همراه با احترام ارامنه ایران، حسن همجواری و تعاملات مسالمت آمیز، توانسته تحکیم مناسبات را دوچندان کند. قدمت تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران و ارمنستان از یک سو و وضعیت فعلی دیپلماسی گردشگری دو کشور از سوی دیگر؛ می‌تواند نقش مهمی در گسترش و تعمیق روابط دو جانبه در عرصه‌های مختلف داشته باشد.

او توسعه روابط را وابسته به امکانات و ابزارهای مادی و امکانات معنوی، تفاهم و درک متقابل دانست و ادامه داد: در زمینه مادی نیازمند تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب از جمله هتل‌ها، مراکز اقامتی، جاده‌ها، خطوط ریلی و هوایی هستیم. اما در کنار این‌ها نیازمند ایجاد زمینه‌های لازم برای تردد سهل و روان خودروهای گردشگران در کشور نیز هستیم تا گردشگران در طول مسیر، ترددی آسان همراه با احساس امنیت داشته باشند.

صوفی خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر، طرح صدور مجوز عبور گمرکی با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دستگاه‌های ذیربط از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پیگیری و شرایطی فراهم شد که اتومبیل‌های ارمنستانی بتوانند بدون تشریفات گمرکی وارد کشورمان شوند.

او افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان فدراسیون اتومبیلرانی ارمنستان و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران به امضاء رسیده است، قرار است به زودی اتومبیل‌های ایرانی نیز به همین طریق وارد ارمنستان شوند. در آینده نزدیک این طرح را میان ایران و دیگر کشورها نیز اجرایی خواهیم کرد.

پس از سخنان صوفی و با برقراری ارتباط زنده تصویری با شهاب مالمیر مدیر روابط عمومی و سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مستقر در پایانه مرزی نوردوز در استان آذربایجان شرقی، دستور ورود نخستین خودروهای ارمنستانی با مجوز عبور گمرکی صادر شده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از سوی رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر و چند دستگاه از خودروهای کشور ارمنستان، وارد خاک ایران شدند.

طرح صدور مجوز عبور گمرکی خودروهای مسافران و گردشگران ارمنستانی به ایران توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران به عنوان عضو فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی و تنها مرجع رسمی و مجاز این امر در ایران، به منظور کاهش تشریفات گمرکی موجود در مسیر تردد خودروها میان ایران و کشورهای همسایه، حذف واسطه ها و کاهش هزینه‌ها و زمان معطلی خودروها در خط مرزی، تسریع و تسهیل ترددهای زمینی بین المللی در کمال آرامش و‌ سهولت و‌ با هدف کمک به رونق صنعت گردشگری کشور، تقویت روابط گردشگری و حمل و نقل با کشورهای همسایه و همچنین جذب بیشتر گردشگران به ایران به اجرا گذاشته شده است.

بامدادی فرماندار شهرستان جلفا، عابدین ورامین سرکنسول ایران در قاپان، تقی زاده مدیر گمرک مرز نوردوز، بایبردی مدیر پایانه مرزی نوردوز و محمدزاده معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس و برخی مقامات ذیربط از کشور ارمنستان از دیگر حاضران در این مراسم در پایانه مرزی نوردوز بودند.