از سوی کارگروه دبیرخانه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی انجام شد

ارزیابی 16 دستگاه خودرو برای دریافت پلاک تاریخی

 



کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی پس از بررسی 16 دستگاه خودرو با قدمت بیش از 50 سال، 12 مورد را واجد شرایط دریافت پلاک تاریخی معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، در راستای اجرای آیین‌نامه هیئت وزیران در خصوص شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی، تعدادی از خودروهای متقاضی دریافت پلاک تاریخی، امروز چهارشنبه 30 بهمن 98، در محل پارکینگ ریاحی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، حاضر شدند و توسط کارشناسان راهور ناجا، کارشناسان کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی و نمایندگان کانون، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این کارشناسی از 22 دستگاه خودرو دعوت شده به‌منظور ارزیابی، تعداد 16 دستگاه خودرو با حضور در محل یاد شده، توسط کارشناسان بررسی شدند. از این میان، تعداد 12 دستگاه خودرو بر اساس ضوابط دستورالعمل اجرایی و احراز اصالت، حائز دریافت پلاک تاریخی، شناخته شدند.

در این راستا باتوجه به درخواست‌های متعدد متقاضیان پلاک تاریخی از استان یزد، جلسه بعدی کارشناسی هفته آینده با هماهنگی پلیس راهور ناجا، در یزد برگزار خواهد شد.

دارندگان و مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل 30 سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای ثبت‌نام خودرو خود در سامانه دریافت پلاک تاریخی به نشانی اینترنتی www.taci.ir مراجعه کنند.

بر اساس گزارش دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، تاکنون تعداد 2365 متقاضی در سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ثبت نام کرده و از این تعداد 581 دستگاه خودرو از سوی کارشناسان دبیرخانه مذکور مورد ارزیابی و کارشناسی قرارگرفته‌اند.

از میان خودروهای کارشناسی شده، تعداد 237 دستگاه خودرو که واجد شرایط دریافت پلاک تاریخی شناخته شده بودند، برای دریافت پلاک، به پلیس راهور ناجا معرفی شده‌اند.

امروزه خودروهای تاریخی در بسیاری از کشورهای جهان به ذخایر ملی و بخشی از میراث فرهنگی و زمینه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری تبدیل شده‌اند. به گونه‌ای که اکنون بسیاری از کشورها توانسته‌اند با برپایی موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و برگزاری مسابقات مختلف اتومبیلرانی ویژه این نوع خودروها در سطح ملی و بین‌المللی، گام‌های ارزشمندی را در جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری خود و نیز حفاظت از این خودروها بردارند.

با نگاهی به تاریخچه ورود خودرو به ایران -سال 1279 هجری شمسی- می‌توان گفت اکنون گنجینه‌ای عظیم و بسیار ارزشمند از خودروهای نفیس، قدیمی و ویژه در کشور وجود دارد که با شناسایی و صیانت از آنها می‌توان ضمن حفظ و حراست از این میراث صنعتی ارزشمند، مجموعه خودروهای کلاسیک را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در کنار سایر جاذبه‌های دیگر به گردشگران معرفی کرد.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های گسترده در حوزه اتومبیلرانی، گردشگری و برگزاری رالی‌ها و نمایشگاه‌های مختلف خودروهای تاریخی در تلاش است ضمن جلب توجه عموم مردم به اهمیت خودروهای تاریخی که بخشی از میراث صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند، در راستای حفظ و صیانت از آنها گام بردارد.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، در اردیبهشت ماه 1389 آیین‌نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک) به‌تصویب رسید و بر اساس ماده 2 مصوبه مذکور به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها، کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به عنوان رئیس، سازمان‌ حفاظت محیط زیست، فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی زیرمجموعه سازمان‌ تربیت بدنی (وزارت ورزش و جوانان)، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

بر اساس همین مصوبه دبیرخانه کارگروه به کانون سپرده و پس از تشكیل جلسات متعدد نسبت به بررسی، تنظیم و تدوین و تصویب فرم بازدید کارشناسی، فرم شناسنامه تاریخي، فرم فراخوان، دستورالعمل اجرایی، چارت دریافت پلاک، پلاک تاریخي و در نهایت ساخت پلاک تاریخی اقدام شد.


1398/11/30