مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

امداد خودروهای غیر مجاز ده برابر امداد خودروهای مجاز هستند


رسیدگی به شکایات مردمی در سامانه اطلاع رسانی ۰۹۶۲۹

رامین افشاری (مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) درباره وضعیت امداد خودروهای کشور به خبرنگار ایلنا گفت: امداد خودرو در سال‌های مختلف متولیان مختلف داشته است. به نوعی در دوره‌ای زیر مجموعه وزارت راه بوده و سپس زیر مجموعه وزارت کشور شد و اکنون ۴، ۵ ماه است که زیر مجموعه وزارت صنعت شده است. براساس آیین‌نامه‌های اجرایی امداد خودروهای کشور، که پیش از این توسط وزارت کشور انجام شده بود، تعرفه‌هایی برای این موضوع پیش‌بینی شده بود که بر اساس آنها پول کسر می‌شد. اکنون نیز وزارت صنعت در حال کار کردن روی این تعرفه‌هاست.

وی افزود: متاسفانه باید بگویم که در حال حاضر آسیب امداد خودروهای کشور حضور امداد خودرو‌های غیر مجازی است که از هیچ‌جایی مجوز ندارند و به نوعی ده برابر امداد خودروهای مجاز هستند و هیچ مرکزی روی آنها نظارت نمی‌کند. در حالی که ما ۱۶۷۰ امداد گر داریم که ماشین‌های همه آنها یک شکل؛ شماره‌هایشان یکی، لباس‌های یک جور دارند. علاوه بر این نیز در سطح کشور کال‌سنتر سراسری برای این موضوع پیش‌بینی شده که مردم از سراسر کشور می‌توانند با آن تماس بگیرند. اما مشکل ما همان طور که گفتم حضور بی‌نهایت امداد خودروهای غیر مجاز است که به جایی پاسخ‌گو نیستند.

افشاری ادامه داد: البته این را بگویم که ما حداقل ۲۰ مورد شکایت در ماه داریم که خسارت آنها را پرداخت می‌کنیم. چراکه به عنوان مثال امداد ما پول اضافه‌ای گرفته که ما با جریمه فرد خاطی آن هزینه اضافه را به مردم برمی‌گردانیم. در صورتی که این موضوع برای امدادهای غیر مجاز هم قطعا اتفاق افتاده ولی چون غیر مجاز هستند جایی برای شکایت از آنها وجود ندارد. در مقابل ما هم نظارت و بازرسی داریم و هم کال سنتر سراسری که با شماره‌های ۱۴۲۳، ۰۹۶۲۹ مشخص شده و مردم می‌توانند با آنها تماس بگیرند. تعرفه امداد خودروهای ما در سایت موجود بوده و هرکسی به صورت تلفنی تماس بگیرد، تعرفه به آن گفته می‌شود.

وی در ادامه درباره تعرفه امداد خودروها نیز توضیح داد: تعرفه امداد خودرو یک تعرفه واحد نیست که همچون تاکسی‌ها مشخص باشد. این تعرفه شهر با شهر، جاده با جاده؛ فصل با فصل؛ صبح و شب با هم متفاوت است. یعنی واقعا پیچیده بوده و به این صورت نیست که جدولی جلوی خود بگیریم و بگوییم که هزینه‌ آن این میزان می‌شود. چراکه تعرفه حتی برای مدل ماشین‌ها با هم نیز متفاوت است.

افشاری در ادامه بیان کرد: به طور کلی هفتاد درصد کار امداد خودروهای کشور حمل ماشین‌ها به نزدیک‌ترین تعمیرگاه‌های مجاز بوده و تنها سی درصد آن مربوط به ایرادهای کوچک همچون پنچری، نبود سوخت، پارگی تسمه و مواردی از این دست است.

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: در کنار این موضوعات کانون در حال کارهایی در راستای توسعه گردشگری کشور بوده که در حال انجام است. به عنوان مثال کال‌سنتر ۰۹۶۲۹ یک سامانه اطلاع رسانی جامع گردشگری بوده که در جاده‌ها نیز تابلوهای آنها موجود است که با تماس با آنها همه اطلاعات درباره سفر به مردم داده می‌شود. یعنی هم اطلاعات درباره جاده‌ها و هم اطلاعات درباره خدمات گردشگری شهرهای مختلف از جمله اماکن اقامتی شهرهای مختلف و مواردی از این دست. همچنین مردم می‌توانند تمام انتقادات و شکایات خود را از طریق این سامانه بیان کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها رسیدگی شود.

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر این نیز یکی دیگر از کارهای دیگر ما بحث سایت ویزیت ایران بوده که قرار است بر اساس سیاست‌های سازمان و پیش‌بینی‌هایی که داریم به صورت ۵ زبانه به کار خود ادامه دهد. سه ماه و نیم است که این سایت به ما واگذار شده تا چند زبانه کردن، توسعه و تولید محتوا آن را پیش ببریم. در این مدت دو زبان فارسی و انگلیسی آن ایجاد شده و سایت هر روز به روز می‌شود.

افشاری در پایان گفت: محتوای این سایت کاملا مالکانه است. یعنی هم عکس‌های کار شده در آن خریداری شده و هم متنش سفارش داده شده است. همچنین فیلم‌های موجود در آن نیز تنها در این سایت دیده می‌شود و در هیچ جای دیگری نخواهد بود. اگر هم در جای دیگری بوده باشد؛ ما مجوز از عکاس و خالق اثر گرفتیم که در سایت ما گذاشته شود.


1397/12/28