دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک)


راهنمای ثبت نام شماره گذاری خودروهای تاریخی(کلاسیک)

واجدین شرایط ثبت نام:

تمامی دارندگان خودروهای کلاسیک سواری و وانت که سن آنها 50 سال یا بالاتر باشد اعم از پلاک قدیمی و یا ملی"حسب مورد"، وزارتخانه ها،  سازمان ها،  موسسات،  شهرداری ها و کلیه نهاد ها.

 

 

 

 

 

روش  ثبت نام پلاک خودروهای تاریخی:

·         ثبت نام اینترنتی فقط از طریق سایت اینترنتی www.taci.ir

 

راهنمای ثبت نام اینترنتی:

قبل از ثبت نام اطلاعات زیر را آماده نموده و سپس شروع به ثبت نام نمائید

ثبت نام اولیه

 

 ورود به سیستم

 

اطلاعات خودرو

تصاویر مدارک خودرو

کلیه تصاویر حتما باید رنگی و فقط باید با پسوند jpg و حجمشان زیر 200 کیلو بایت باشد


 

تصاویر خودرو

کلیه تصاویر حتما باید رنگی و فقط باید با پسوند jpg و حجمشان زیر 200 کیلو بایت باشد

 

پرداخت مالی

هزینه ثبت نام رایگان می باشد

 

 

 

 

 

 

 

پیش نمایش و تائید ثبت نام

 

دریافت کد رهگیری برای استفاده در اطلاع رسانی های بعدی.

 

هشدار:
 به مدارک فاقد شرایط اعلام شده ترتیب اثرداده نخواهد شد.
در صورتیکه در هر مرحله از  ثبت نام مشخص گردد که اسناد مذکور مخدوش و یا انطباق با خودرو و یا مالک آن ندارد از سیستم حذف می گردد و ترتیب اثر داده نخواهد شد.
تاکید می گردد ثبت نام در این سایت و دریافت کد رهگیری الزاما به معنی دریافت پلاک تاریخی نمی باشد.

افراد حقیقی نیاز به معرفی نامه ندارند و داشتن معرفی نامه تاثیری در روند ثبت نام نخواهد داشت.

به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد .
 

 

 

 

سوالات و جواب

1 .  در مورد مصوبه هیات دولت با موضوع حفظ و صیانت از خودرو های تاریخی توضیح دهید .و همچنین بفرمایید چه سازمان ها و نهاد های در این امر دخیل هستند ؟

برای جلو گیری از آلودگی های زیست محیطی و خسارات جانی ناشی از  خودرو های فرسوده مصوبه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده به تصویب رسید بر این اساس خودرو های بالای 50 سال از رده خارج محسوب می شوند .لذا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر اساس مراجعات مکرر مالکان این قبیل خودرو ها موضوع تصویب آئین نامه شناسایی و صیانت از خودرو های تاریخی را در دستور کار خویش قرار داد و در سال 89 به تصویب هیات محترم وزیران رسید. در آئین کار گروهی متشکل از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری (رئیس ) ، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج.ا.ا ، نیروی انتظامی (راهور ناجا ) ،وزارت صنعت و معدن و تجارت ، وزارت ورزش و جوانان ( فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، سازمان حفاظت از محیط زیست تعیین گردید که دبیر خانه این کارگروه در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج.ا.ا مستقر می باشد.

2. آیا قبلاً هم در رابطه با خودرو های کلاسیک قانونی وضع گردیده؟

بلی ، در تاریخ 8/7/1361 و 30/7/1368 توسط هیئت  وزیران و در قانون اساسی ماده 83 نیز حفظ این اشیاء نفیس (خودرو های قدیمی ) به سازمان میراث فرهنگی سپرده شده است

 3. ثبت نام برای پلاک تاریخی به چه شکل خواهد بود ؟

ثبت نام برای داوطلبان دریافت پلاک به صورت اینترنتی خواهد بود .

4. داوطلبان دریافت پلاک به چه سایتی مراجعه و شرایط  خودرو ها برای ثبت نام چیست ؟

داوطلبان برای دریافت پلاک به سایت کانون جهانگردی اتومبیلرانی ج.ا.ا به نشانی www.tac.org .ir  مراجعه نمایند . در فاز اول امکان ثبت نام برای خودرو های پنجاه سال و بالاتر که دارای اصالت کالبدی و از نظر فنی سالم باشد وجود دارد .

5. مراحل دریافت پلاک چگونه است ؟

پس از ثبت نام دارندگان خودرو رسید و کد رهگیری دریافت خواهند نمود و با کارشناسی  اولیه اعضاء کارگروه و بررسی مدارک ، زمان نهایی کارشناسی به مالک یا دارنده خودرو اطلاع داده خواهد شد ، خودرو به مکان دبیرخانه منتقل و در صورت دریافت نظریه کارشناسی مثبت جهت نصب پلاک به راهور معرفی و برای دریافت شناسنامه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی توسط دبیرخانه معرفی می گردد . کسانیکه پلاک دریافت میکنند به عضویت کانون پذیرفته می شوند

 

6. آیا خودرو های دارای پلاک ملی هم مشمول این طرح خواهند بود؟

کلیه خودرو هایی که سابقه شماره گذاری در داخل کشور را داشته باشند مشمول این طرح خواهند بود .

7. دریافت کنندگان این پلاک ها با چه محدویت هایی روبرو می شوند؟

با توجه به اینکه این خودرو ها جزو سرمایه های ملی محسوب خواهند شد و با دریافت شناسنامه تاریخی به مجموع نفایس کشور اضافه می شوند لذا مالک باید در حفظ نگهداری آنها دقت مضاعفی داشته باشد . همچنین ورود و خروج این خودرو ها فقط با مجوز کارگروه میسر میباشد و پیمایش این خودرو ها محدود است.

8. بعضاً مشاهده شده که بعضی از دارندگان خودرو های کلاسیک از نهاد هایی که  حتی عضو هیئت کار گروه هستند تبعیت می کنند آیا در نحوه عضویت ویا دریافت پلاک تفاوتی  وجود دارد ؟

خیر ،برابر قانون با همه درخواست کنندگان پلاک به صورت یکسان برخورد خواهد شد.

9. خیلی از علاقمندان به این قبیل خودرو ها با سوالات متعددی روبرو می شوند مرجع رسمی جوابگویی به سوالات کجا خواهد بود ؟

فقط  دبیر خانه کارگروه شناسایی و صیانت از خودرو های تاریخی (کلاسیک) واقع در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج.ا.ا

10 . کانون چگونه و کی تشکیل شده آیا فعالیت اتومبیلرانی و یا کلاسیک داشته است ؟

کانون در تاریخ 11 اکتبر 1909 به قرارداد بین المللی رسید و از همان ابتدا علاوه بر FIA به عضویت AIT (اتحادیه جهانی جهانگردی پیوسته است ) و اصلاحیه معاهده 24 آوریل 1924 نیز امضا نموده است و در سال 1313 طبق قانون مجلس به ثبت شرکت ها معرفی و در سال 1314 در داخل کشور رسماً ثبت گردیده است. فعالیت های اتومبیلرانی کانون از دهه 1320 آغاز  و در خصوص خودرو های کلاسیک در سال 1342 شروع شده تا سال 1357 نیز ادامه داشته .

11. تکلیف کلوپها تشکیل شده در داخل کشور در سالهای اخیر چه می شود ؟

تمامی کلوپ ها بصورت منسجم و یکپارچه و تخصصی به فعالیت های خویش ادامه خواهند داد و همگی به عضویت دبیرخانه کارگروه در می آیند.

12 . آیا کلوپ ها به شکل فعلی باقی خواهند ماند؟

خوب مسلماً تغیراتی خواهند داشت و اینجا تغیر فقط در جهت اصلاح و برطرف نمودن بعضی از عیوب خودرو ها خواهد بود و کلوپ ها برابر مصوبه هیئت وزیران خودرو هایی را در بر خواهد گرفت که اصالت خارج نشده باشند.

13.بعضاً تفسیر های متفاوتی در مورد خودرو های تاریخی ( کلاسیک ) وجود دارد ؟

نظر و تفسیر در خصوص خودرو های تاریخی (کلاسیک ) فقط توسط اعضا کار گروه مشخص می گردد که پس از تصویب توسط دبیر خانه اطلاع رسانی خواهد شد .

 

 

 

 


دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی(کلاسیک)

 

 

 

 

 

 

 

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تهران: خیابان فیاض بخش - نبش کوچه جهانگردی - پلاک 33    شماره تماس:         4الی 66749970