کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و تشکیل کلوپ سافاری (دو دیفرانسیل)
چرخ‌ها به حرکت درآمدند تا انجام کارهای روزمره را برای انسان‌ ساده کنند. پس از آن، دیری نپایید که چهارچرخه‌های رنگارنگ به عنوان وسیله نقلیه‌ای محبوب برای انجام سفرهای مختلف جای خود را در زندگی مردم باز کردند و اکنون جدایی آنها از زندگی انسان غیر قابل تصور است.
نخستین خودروی وارد شده به ایران "گاردنر" نام داشت که در سال 1279 شمسی از سوی مظفرالدين شاه به قیمت 16 هزار فرانک فرانسه معادل 4 هزار تومان از نمایشگاه بین‌المللی فرانسه خريداري شد. او در سفرش به اروپا دستور داد تا دو دستگاه اتومبيل را خريداري و از شهر بروكسل به ايران منتقل کنند. يك دستگاه از این خودروها به دلیل نقص فنی در راه انزلي به تهران ماند و به مرور زمان به آهن پاره تبديل شد. خودرو دیگر نیز در ترور نافرجام محمدعلی شاه قاجار، در دوشان تپه از بین رفت.
با اینکه در سال‌های اولیه ورود اتومبیل به زندگی بشر، استقبال چندانی از این وسیله نقلیه در ایران نشد؛ اما با گذشت زمان، ورود خودرو به کشورمان سرعت بیشتری یافت، به طوری که در سال 1305 تعداد اتومبیل‌های موجود در ایران به 608 دستگاه رسید.
اتومبیل همواره در ابعاد مختلف زندگی انسان نقش داشته است. وسیله نقلیه، تفریح، ورزش، ارتزاق و... . سفر با اتومبیل به خارج از مرزهای کشور نیز همواره مورد استقبال بسیاری از انسان‌ها بوده است. ساماندهی این امر نیازمند سازوکارهایی است که توسط باشگاه‌ها و کانون‌های اتومبیلرانی در سراسر جهان تدوین می‌شود. نخستین كانون اتومبيلراني دنیا در سال 1897 در انگلستان با عنوان کانون اتومبیلرانی سلطنتي تاسيس شد. پس از انگلستان، مجارستان، آمريكا و نيوزيلند كانون‌هاي مشابهي را راه‌اندازی کردند. با توسعه و گسترش خدمات و فعاليت‌هاي كانون‌هاي اتومبيلراني در كشورها و ازدياد خودروهاي توليدي و همچنين ايجاد انگيزه سفر با خودرو، ايده همكاري در بين كشورهايي كه داراي چنين كانون‌هايي بودند شكل گرفت و به‌ دنبال آن در سال 1904 ميلادي فدراسيون بين‌المللي اتومبيلراني (FIA) با ترکیبی از کشورهای مختلف دنیا تشکیل شد. در این راستا، برای جابجایی و سفر اشخاص با اتومبیل از کشوری به کشور دیگر، تعاملات و برقراری ارتباطاتی لازم بود که از طریق باشگاه‌های زیرمجموعه این فدراسیون و تحت توافقنامه‌ها و کنوانسیون‌هایی انجام می‌شد.
به دنبال آن و با ازدیاد خودرو در کشورمان، فعالیت‌های اتومبیلرانی ایران از سال 1909 میلادی آغاز شد و 17 سال بعد ایران، به عضویت فدراسیون بین‌المللی اتومبیلراتی در آمد. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران با نام اولیه "کانون جهانگردی ایران" نیز در سال ۱۳14 تاسیس شد، ولی ثبت رسمی آن با شماره 4 و در سال ۱۳۱۷ صورت گرفت. این کانون در زمینه برگزاری انواع مسابقات اتومبیلرانی، رالی و برپایی نمایشگاه، صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو، امداد خودرو، خدمات مسافرتی و گردشگری و خدمات رسانه‌ای و... فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و دارد.
اکنون کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای پیشبرد اهداف و انجام وظایف ذاتی خود و به منظور پاسخگویی به نیاز بخش گسترده ای از مخاطبان خود، کلوپ سافاری (دو دیفرانسیل) تشکیل داده و از میان مشتاقان و فعالان حوزه خودروهای دو دیفرانسیل و طبیعت گردی عضو می پذیرد.

اخبار اتومبیلرانی
 
     

 
دسترسی سریع
       
       
       
       
         

  کلیه حقوق این وب سایت مربوط به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران،محفوظ می باشد، هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد